جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
هزینه زندگی دانشجویی در روسیه ۲

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل و زندگی در کشورهای دیگر را دارند، اطلاع از هزینه‌های مختلف در کشور مورد نظر در اولویت امور مهاجرتی قرار دارد؛ در این مطلب سعی کردیم تا هزینه‌های مختلف زندگی دانشجویان را در روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که پس از کانادا و استرالیا، بهترین میزبان دانشجویان خارجی است، مورد بررسی قرار ‌دهیم. در ادامه به چندین مورد از هزینه‌های جاری اشاره خواهیم کرد.

مشاوره مهاجرت تحصیلی
تحصیل در هزینه زندگی دانشجویی در روسیه



    هزینه مسکن

    در بین هزینه‌های مختلف دانشجویی، هزینه مسکن از اولویت بیشتری برخوردار است. هزینه مسکن در روسیه بسته به شهر، محله و همچنین متراژ خانه متفاوت است. علاوه بر این در روسیه، اتاق‌هایی در آپارتمان‌های عمومی برای اجاره با هزینه‌های مناسب وجود دارد که گزینه خوبی برای دانشجویان محسوب می‌شود. معمولاً آپارتمان‌های مرکز شهر در این کشور از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

     

    هزینه اجاره آپارتمان در روسیه

    اجاره خانه و آپارتمان در روسیه برای دانشجویان از چند طریق امکان‌پذیر است که از جمله آنها می‌توان به خوابگاه‌های دانشجویی، اجاره خانه دانشجویی به صورت خصوصی و در نهایت اقامت در خانه میزبان اشاره کرد. اجاره خانه در شهرهای مختلف روسیه با یکدیگر تفاوت دارد؛ برای مثال  اجاره خانه در شهرهایی همچون مسکو و سنت‌پترزبورگ و… گران‌تر از سایر شهرهای روسیه بوده و ماهانه حدود هزار دلار باید در این زمینه هزینه کرد. شهرهایی همچون کازان، ولکوگراد، اورنبورگ، کرسک، آستاراخان، تومسک و نووسیبیرسک نیز از شهرهایی هستند که اجاره آپارتمان در آنها ارزان‌تر تمام می‌شود. البته باید اشاره کنیم که در روسیه، دو نوع اجاره آپارتمان؛ بلندمدت و کوتاه‌مدت وجود دارد. دانشجویانی که در روسیه از خوابگاه استفاده نمی‌کنند اکثراً اجاره آپارتمان‌های بلندمدت را ترجیح می‌دهند. اجاره آپارتمان‌های یک خوابه در روسیه در مرکز شهر تقریبا 500 دلار در ماه و اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر حدود 800 دلار است. همچنین اجاره آپارتمان تک خوابه در خارج از شهر حدود 300 دلار و اجاره آپارتمان 3 خوابه در خارج از شهر 525 دلار است. به طور کلی، اجاره خانه در روسیه در ماه، بالاتر از 300 دلار هزینه برمی‌دارد.

     

    هزینه خوابگاه در روسیه

    هزینه خوابگاه برای دانشجویان در روسیه، یکی از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی محسوب می‌شود. معمولاً سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی، ارزان‌تر از اجاره مسکن‌ است. به طور کلی برای خوابگاه در روسیه باید ماهانه بین 40 تا 100 دلار هزینه کرد. از جمله مزایای خوابگاه‌ها در روسیه می‌توان به هزینه‌های بسیار پایین و امکانات نسبتاً بالای آن اشاره کرد.  معمولا هزینه خوابگاه دانشجویی در روسیه می‌تواند از 150 روبل تا 35 هزار روبل متفاوت باشد که این امر بستگی به محل اقامت، امکانات رفاهی خوابگاه و نوع اقامت دانشجو دارد.   

    هزینه خرید مسکن در روسیه

     با خرید خانه در روسیه علاوه بر سرمایه‌گذاری مناسب در این کشور می‌توان اقامت آن را نیز کسب کرد. قیمت خرید خانه و همچنین حجم ساخت و ساز در روسیه در سال‌های اخیر از رشد بسیار بالایی برخوردار شده است. هم‌اکنون قیمت خرید هر متر مربع ساختمان در مرکز شهر روسیه حدود 2هزار و 600 دلار و در خارج از شهر حدود هزار و 700 دلار برای هر متر مربع است.گران‌ترین شهرهای روسیه برای خرید خانه، شهرهای سنت‌پترزبورگ و مسکو هستند؛ در برخی از  محلات شهر مسکو گاهی قیمت خانه حدود 10 برابر بیشتر از شهرهای دیگر است و باید برای خرید خانه در یک محله متوسط در این شهر تقریبا ًمتری 5 هزار دلار هزینه کرد. همچنین  برای خرید خانه در شهر سنت پترزبورگ باید حدود هزار و500 دلار هزینه کرد. ارزان‌ترین شهرهای روسیه چلیابینسک و کراسنویارسک هستند. به طور کلی خرید خانه در حومه شهرهای روسیه بسیار مقرون به صرفه‌تر است و ارزان‌تر تمام می‌شود. در مجموع، قیمت ارزان ملک در این کشور و همچنین پرداخت مالیات کمتر و هزینه‌های ارزان زندگی باعث شده است تا شرایط ویژه‌ای برای خرید ملک توسط مهاجرین فراهم آید.

    هزینه غذا در روسیه

    هزینه تهیه غذا در یک کشور بیگانه، یکی از دغدغه‌های مهم افراد به ویژه دانشجویان است. در روسیه، هزینه خوردن غذاهای معمول همچون نان، ماکارونی، گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات با توجه به منطقه و محل سکونت و همچنین فروشگاه‌هایی که از آن خرید می‌کنید، متفاوت بوده و ماهانه حدود 3 تا 5 هزار روبل (معادل 60 تا 80 دلار) است. البته هزینه خوردن غذا در رستوران‌ها و کافه‌های شهر بیشتر تمام می‌شود؛ برای مثال خوردن غذا در رستوران‌های شهرهای بزرگ مثل مسکو تقریبا 700 تا 2 هزار روبل است، اما هزینه صرف غذا در برخی رستوران‌ها و مجموعه‌های غذاخوری فقط 230 تا 404 روبل (4 تا 7 دلار ) برای دانشجویان تمام می‌شود. یک مورد به صرفه‌تر برای دانشجویانی که می‌خواهند از هزینه‌های زندگی خود کم کنند، استفاده از غذاهایی است که در کنار خیابان سرو می‌شوند. کافی‌شاپ‌ها نیز از جمله مکان‌هایی هستند که تهیه غذا و نوشیدنی در آنها برای دانشجویان، صرفه اقتصادی دارد.

     

    هزینه حمل و نقل در روسیه

    روسیه از جمله کشورهایی است که سیستم حمل و نقل آن بسیار پیشرفته است و در رده کشورهای مطرح جهان قرار دارد. وسایل نقلیه‌ای همچون مارشروتکا، منوریل، تراموا، مترو، اتوبوس برقی، قایق، تاکسی و … از جمله وسایل پیشرفته این کشور هستند. به طور کلی در روسیه نیز همانند سایر کشورها، حمل و نقل با وسایل عمومی همچون مترو و اتوبوس بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. در مجموع، هزینه تردد و حمل و نقل در روسیه ماهانه حدود 40 دلار است. از طرفی، قیمت بلیط اتوبوس و اتوبوس برقی 28 روبل، بلیط تراموا تقریباً 40 روبل و هزینه هر بار استفاده از وسیله نقلیه مارشروتکا 50 روبل است. استفاده از تاکسی‌ نیز در این کشور ارزان تمام می‌شود 

     

    سایر هزینه‌های زندگی

    علاوه بر هزینه‌هایی که ذکر آن رفت، دانشجویان برای زندگی در روسیه باید هزینه‌های دیگری را  بپردازند. در ادامه، برخی از هزینه‌های ضروری را خواهیم آورد:

    هزینه پوشاک

    قیمت پوشاک در روسیه تحت تأثیر مستقیم واحد پول این کشور قرار دارد. طی سال‌های اخیر، نوسان ارزش روبل، هزینه‌های زندگی از جمله قیمت پوشاک را تحت تأثیر قرار داده است. به طور کلی پوشاک حدوداً  5درصد از کل هزینه‌های زندگی در روسیه را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی، هزینه‌های بالای گمرکی باعث افزایش قیمت خرید لباس‌های خارجی شده و این در حالی است که برندهای روسی نیز ارزان نیستند. همین امر باعث شده است که تهیه پوشاک برای دانشجویان در روسیه نسبت به سایر مایحتاج زندگی با قیمت بیشتری تمام شود. البته دانشجویان می‌توانند برای تهیه پوشاک و برخی دیگر از لوازم ضروری خود از تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای که دولت روسیه روی کارت‌های دانشجویی لحاظ می‌کند، استفاده کنند. نکته مهم دیگر این که برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ در روسیه می‌توان از کارت‌های اعتباری استفاده کرد. فروشگاه‌های کوچک‌تر نیز پول نقد دریافت می‌کنند.

    هزینه تفریح و سرگرمی

    هزینه تفریح و سرگرمی برای دانشجویان در روسیه شامل مواردی همچون استفاده از سالن‌های ورزشی، رفتن به  سینما، تئاتر، موزه، کنسرت‌های موسیقی و همچنین استفاده از تورگشت‌های داخلی است. گفتنی است؛ دانشجویان می‌توانند از سالن‌های ورزشی و استخرهایی که در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به قیمت ارزان‌ و یا حتی رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد، استفاده کنند. از طرفی، برخی از جاذبه‌های گردشگری روسیه برای بازدید عموم رایگان هستند.

    زندگی دانشجویی در کشور روسیه

    هزینه کتاب و لوازم تحریر

    هزینه کتاب و لوازم تحریر از جمله هزینه‌هایی است که هر دانشجو باید مبلغی را  برای آن در نظر گرفته و کنار بگذارد. البته آمار دقیقی از هزینه‌‌کرد در این رابطه در دست نیست و معمولاً هزینه‌های آن همانند سایر مایحتاج زندگی، تابعی از قیمت بازار است.

     

    هزینه ارتباطات

    دانشجویانی که در روسیه تحصیل می‌کنند برای خرید وسایل ارتباطی مثل سیم‌کارت تلفن همراه به پاسپورت و کارت مهاجرت نیاز دارند. هزینه یک بسته استاندارد خدمات ارتباطی بین 5 الی 6 دلار است. نکته قابل توجه این که در برخی از خوابگاه‌های دانشجویی روسیه، امکان دسترسی به اینترنت رایگان و یا دریافت اینترنت به ازای پرداخت پول فراهم آمده است.

     

    سایر هزینه‌های پیش‌بینی نشده

    دانشجویان در زمان تحصیل به ویژه در کشورهای دیگر باید جهت محاسبه دقیق مخارج خود، هزینه‌های پیش‌بینی نشده را نیز به لیست هزینه‌های خود اضافه کنند؛ زیرا هر فرد در طول زندگی‌اش ناچار به صرف برخی از هزینه‌های پیش‌بینی نشده و یا سربار است. این هزینه‌ها شامل؛ هزینه دارو و درمان، هزینه پذیرایی از مهمان، هزینه تعمیر لوازم و وسایل ضروری و… است. 

     



      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *