جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معادل سازی مدرک پزشکی و داروسازی در ایران

معادل سازی مدرک داروسازی در ایران

مشاوره رایگان

همراه شما هستیم تا نشستن بر روی صندلی رشته و دانشگاه مدنظر شما

شروع مهاجرت



    دانشجویانی که قصد دارند تا مهاجرت تحصیلی را تجربه کنند و تحصیلات عالی را در دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه دهند، باید مدارک خود را معادل سازی کنند. معادل سازی مدرک پزشکی و داروسازی به این دلیل انجام می‌شود که مدارک ارائه شده داخلی، برای کشورهای خارجی قابل فهم نیست. ناشناخته بودن این مورد باعث می‌شود تا دانشجویان اقدام به معادل سازی مدرک پزشکی خود داشته باشند.

    معادل سازی مدرک تحصیلی مشخص می‌کند که آیا فرد توانمندی لازم برای استخدام در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارد یا خیر. معادل سازی مدارک تحصیلی در ایران با شرایط خاص انجام می‌شود و دارای یک بازه یک تا چند ماهه است. در ادامه به شرایط معادل سازی مدرک پزشکی و داروسازی می‌پردازیم.

    آشنایی با معادل سازی مدرک تحصیلی

    معادل سازی مدرک تحصیلی یعنی مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای به گونه‌ای نگارش شود که برای افراد خارج از کشور قابل فهم باشد. این کار باید بر اساس شرایط معادل سازی مدرک وزارت علوم و بهداشت انجام شود. دانشجویان برای انجام معادل سازی باید تمام مدارک تحصیلی را به همراه ریز نمرات آن ارائه دهند تا نمرات ارائه شده به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

    در صورت تایید معادل سازی، دانشجویان می‌توانند به دنبال مهاجرت تحصیلی باشند. در غیر این صورت شرکت کردن در دوره‌های مخصوص برای دریافت تاییدیه اولیه الزامی است. در یک بیان کلی می‌توان گفت که معادل سازی مدرک یکی از مراحل اصلی مهاجرت تحصیلی است. پس از معادل سازی، مدرک آماده شده باید به سایت شرکت یا دانشگاه مقصد ارسال شود تا مورد بررسی قرار بگیرد. معادل سازی مدارک تحصیلی برای دریافت برخی از ویزاها نظیر ویزای ورود سریع، ویزای نیروی متخصص و ویزای کار الزامی است.

    معادل سازی مدرک داروسازی در ایران

    رشته‌های قابل معادل سازی مدرک

    آن دسته از دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند باید بدانند که کدام رشته‌ها را می‌توان معادل سازی کرد. به صورت کلی بسیاری از رشته‌های پزشکی، فنی مهندسی، داروسازی، دندانپزشکی و… قابل معادل سازی هستند. این رشته‌ها جزو نیروهای متخصص و ماهر جامعه شناخته می‌شوند که میزان توانایی آنها در مقایسه با رشته‌های دیگر بیشتر است. بنابراین می‌توان گفت که معادل هر یک از مقاطع تحصیلی ایران در کشورهای خارجی به شرح زیر هستند:

    • پیش‌دانشگاهی: Diploma
    • کاردانی: Associate’s degree
    • کارشناسی: Undergraduate’s degre یا  bachelor’s degree
    • کارشناسی ارشد: graduate’s degree یا  master’s degree
    • دکتری/ پزشک عمومی: PHD
    • پزشک متخصص: Postdoc

    معادل سازی مدرک وزارت بهداشت

    یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از دانشجویان وجود دارد این است که شرایط معادل سازی مدرک وزارت علوم و بهداشت چگونه است. در رابطه با این موضوع باید بیان کرد که شرایط معادل سازی مدارک تحصیلی ایران برای سایر کشورها تا حدودی متفاوت است. در حالت کلی برای معادل سازی این مدارک می‌توان گفت که ابتدا لازم است متقاضی تمام مدارک تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات به زبان کشور مقصد ترجمه کند.

    پرداخت هزینه مشخص شده برای معادل سازی مدرک وزارت بهداشت الزامی است و باید قبل از خروج از کشور به صورت کامل انجام شود. گروهی از دانشجویان تمایل دارند که قبل از ورود به کشور مقصد، با طی کردن مراحل قانونی، اقدام به معادل سازی مدارک خود کنند. این کار مزیت‌های زیادی دارد که دانشجویان همزمان با دریافت کارت ویزای مهاجرت خود می‌توانند مدارک معادل سازی را دریافت کنند.

    مدارک معادل سازی وزارت بهداشت حدود 5 سال اعتبار دارند و پس از آن باید مجدد مورد بررسی قرار گرفته و معادل سازی شوند. دانشجویان باید توجه داشته باشند که هزینه معادل سازی بر اساس کشور مقصد، نوع و تعداد مدارک متغیر است و نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای آن در نظر گرفت.

    معادل سازی مدرک دندانپزشکی در ایران

    حساسیت‌های رشته پزشکی و دندانپزشکی به گونه‌ای است که دانشجویان جهت مهاجرت تحصیلی باید معادل سازی مدارک خود را با دقت بیشتری انجام دهند. معمولا هر پزشک یا دندانپزشکی که بخواهد در خارج از کشور به تحصیلات خود ادامه دهد باید مدارک خود را به تایید سازمان مربوطه در آن کشور برساند. به عنوان نمونه کار و ادامه تحصیل پزشکان در کشور ایالات متحده آمریکا نیازمند قبولی دانشجویان در آزمون‌های USMLE است. این آزمون از سه مرحله مختلف تشکیل شده است.

    مرحله نخست آن مربوط به اطلاعات علوم پایه است. در مرحله دوم دانشجویان باید نمره قبولی در بحث اطلاعات بالینی کسب کنند. مرحله سوم نیز مرتبط با آزمون‌های تشخیص و درمان است. دانشجویان باید توجه داشته باشند که پروسه معادل سازی مدرک دندانپزشکی در ایران زمان‌بر است.

    افرادی که قصد دارند تا در کشور کانادا تحصیلات دندانپزشکی خود را ادامه دهند باید در آزمون‌های MCEE شرکت کنند. معادل سازی برای این کشور در دو مرحله مختلف انجام می‌شود که شامل آزمون عملی تشخیص و درمان و سنجش مهارت‌های حرفه‌ای است. همچنین معادل سازی مدارک دندانپزشکی برای تحصیل در کشور استرالیا، شرایط مخصوص به خود را دارد. این شرایط شامل داشتن مدرک آیلتس 7 و سابقه کار پزشکی است.

    مزایای دریافت مدرک معادل سازی شده

    مدرک معادل سازی شده مزیت‌های مختلف برای دانشجویان دارد. معادل سازی مدرک تحصیلی باعث افزایش بهره‌وری دانشجویان می‌شود. هر فرد با دانستن توانایی‌های خود می‌تواند تحرک فردی و انسجام اجتماعی خود را افزایش دهد. وجود معادل سازی مدارک تحصیلی باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند به آسانی در داخل یا خارج از کشور به شغل مورد نظر خود دست پیدا کنند.

    دانشجویان باید توجه داشته باشند که مدارک تحصیلی خود را در مؤسسات قانونی معادل سازی کنند. هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی با توجه به شرایط هر مؤسسه متفاوت است. به عنوان نمونه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف می‌تواند بر روی هزینه نهایی معادل سازی مدارک تحصیلی تاثیرگذار باشد.

    جمع بندی

    یکی از موضوعات مهم در معادل سازی مدارک تحصیلی، شرایط معادل سازی است. برخی از مدارک وزارت علوم و بهداشت باید تحت شرایط مشخص معادل سازی شوند. دانشجویان باید در هنگام ارائه ریز نمرات، یک مؤسسه مناسب را برای معادل سازی انتخاب کنند. آیین نامه معادل سازی وزارت بهداشت بر اساس شرایط روز دست‌خوش تغییرات مختلف می‌شود. معادل سازی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که ضمن قابل فهم کردن مدارک خود در خارج از کشور، به توانمندی‌های خود پی ببرند. در صورتی که به دنبال معادل سازی مدارک تحصیلی خود هستید، میتوانید با ما تماس بگیرید.

    اشتراک گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شروع مهاجرت



      تحصیل در ترکیه

      مطالب بیشتر