جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انگیزه نامه چیست ؟ ( آموزش نحوه نوشتن انگیزه نامه یا SOP )

نحوه ی نوشتن انگیزه نامه

مشاوره رایگان

همراه شما هستیم تا نشستن بر روی صندلی رشته و دانشگاه مدنظر شما

شروع مهاجرت



    در صورتیکه به تحصیل در خارج از کشور علاقه دارید، انگیزه نامه یکی از مدارک مورد نیازتان برای اپلای کردن است. نوشتن انگیزه نامه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره SOP می‌پردازیم.

    انگیزه نامه چیست؟

    SOP یا انگیزه نامه، نامه‌ی ارسالی متقاضی دانشگاه مقصد است که در این نامه درباره انگیزه فرد از اخذ پذیرش در دانشگاه مدنظر صحبت می‌شود. نوشتن انگیزه نامه کار خیلی ساده‌ای نیست و نیازمند درنظر گرفتن برخی اصول می‌باشد. در واقع، SOP باید شامل اطلاعاتی باشد که برای پذیرش دانشگاه لازم است. معمولاً در انگیزه نامه باید به سؤالات زیر پاسخ دهید. این سؤالات عبارتند از:

    • هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیست؟
    • به چه دلیل می‌خواهید در این رشته ادامه تحصیل دهید؟
    • کدام ویژگی این دانشگاه باعث شد به عنوان دانشگاه مدنظرتان انتخاب شود؟
    • تصمیم شما برای دوران پس از فارغ التحصیلی چیست؟
    • در چه زمینه‌ای استعداد دارید؟
    • چه انتظاراتی از دانشگاه دارید؟
    • توضیحاتی درباره‌ی ویژگی‌های شخصی، علایق و توانایی‌تان ارائه دهید؟
    • آیا به انجام پژوهش علاقه‌مند هستید؟

    شما باید برای نوشتن انگیزه نامه‌ی ایده‌آل به این سؤالات به خوبی پاسخ دهید. شما می‌توانید پاسخ سؤالات را به صورت جداگانه نوشته و سپس با یکدیگر ترکیب کنید. به دلیل اینکه SOP راهی برای اثبات خودتان به دانشگاه موردنظرتان است، باید در نوشتن انگیزه نامه دقت لازم را داشته باشید. طرز نوشتاری SOP باید به گونه‌ای باشد که افراد ترغیب به خواندن آن شوند.

    نکات لازم برای نوشتن انگیزه نامه

    نوشتن انگیزه نامه از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که می‌خواهید انگیزه نامه یا SOP بنویسید باید استراتژی‌هایی را در نظر بگیرید. شما نباید سراغ کپی انگیزه نامه دیگران بروید. بنابراین، باید با توجه به استراتژی‌هایی، برای اخذ پذیرش و اپلای به دانشگاه موردنظر باید SOP منحصر به فرد و خاصی بنویسید. بنابراین، به منظور نوشتن انگیزه نامه باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات کلیدی برای نوشتن SOP عبارتند از:

    • از لحن خیلی دوستانه یا خیلی رسمی استفاده نکنید

    لحن نوشتاری انگیزه نامه‌تان باید به صورت رسمی باشد. از نوشتن انگیزه نامه با لحن غیررسمی و خیلی دوستانه اِجتناب کنید.

    • در نوشتن انگیزه نامه صراحت و دقت داشته باشید

    شما باید در انگیزه نامه به صورت واضح و دقیق دلیل‌تان را از انتخاب رشته‌ی تحصیلی مدنظر بنویسید. یا اینکه قصد دارید در آینده در چه مشاغلی مشغول به کار شوید. سعی کنید که از نوشتن جملات کلیشه مانند خودداری کنید. به منظور نوشتن انگیزه نامه‌ی خوب باید جواب سؤالات را به درستی و بادقت پاسخ دهید. شما باید در SOP به صورت دقیق از اهداف و انگیزه‌هایتان صحبت کنید.

    • هنگام نوشتن انگیزه نامه مشکلات‌تان را بیان کنید

    شما می‌توانید مشکلات شغلی یا آموزشی‌تان را در انگیزه نامه بنویسید. در انگیزه نامه می‌توانید درباره‌ی این صحبت کنید که چگونه این مشکلات را طی کردید.

    • خودتان را به تصویر بکشید

    انگیزه نامه می‌تواند تصویری از فرد متقاضی به دانشگاه موردنظر ارائه دهد. شما می‌توانید در SOP خودتان و استعداد‌های خود را به تصویر بکشید. اینکه شما چه شخصیت، تفکرات، ویژگی‌ها، علایق و اهدافی دارید باید در انگیزه نامه نوشته شود.

    • از نوشتن جملات اغراق‌آمیز اِجتناب کنید

    هنگام نوشتن SOP باید از دروغ گفتن و اغراق خودداری کنید. شما باید درباره‌ی خودتان همانطور که هستید، در انگیزه نامه توضیح دهید. در صورتیکه به انجام کار‌های پژوهشی علاقه ندارید، نباید خودتان را فردی علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش معرفی کنید. حتی اگر ویژگی‌ها و استعداد‌های زیادی ندارید، باز هم از گفتن دروغ اِجتناب کنید.

    • انگیزه نامه را ویرایش کنید

    اگر به فکر تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا و پیشرفت هستید باید انگیزه نامه‌ای بدون نقص بنویسید. پس از نوشتن انگیزه نامه باید چندین مرتبه آن را بخوانید تا متوجه اشتباهات‌تان شوید. پس از تشخیص اشتباهات انگیزه نامه باید اقدام به اصلاح ایرادات کنید. شما باید SOP را از لحاظ نگارشی ویرایش کنید. شما باید از علائم نگارشی مانند ویرگول، نقطه یا علائم نگارشی دیگر به شکل مناسب استفاده کنید. از استفاده از جملات پیچیده خودداری کنید.

    به منظور نوشتن انگیزه نامه‌ی خوب می‌توانید از کمک افراد دیگر نیز بهره بگیرید. شما می‌توانید SOP را برای دوستتان بخوانید تا از این طریق بتوانید خطا‌های آن را به خوبی اصلاح کنید. از دوست‌تان درخواست کنید که انگیزه نامه را به بهترین شکل نقد کند. ‌

    • از راهنمایی اساتید کمک بگیرید

    اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا بالاتر در دانشگاه موردنظرتان در خارج از کشور درخواست دهید باید انگیزه نامه‌ی ایده‌آلی بنویسید. شما می‌توانید برای نوشتن انگیزه نامه‌ی ایده‌آل از کمک اساتید نیز استفاده کنید. اساتید می‌توانند به شما درباره‌ی نحوه‌ی نگارش SOP به بهترین شکل ممکن توضیحات و راهنمایی‌هایی ارائه دهند. از اساتید‌تان کمک بگیرید. اساتید بهتر از هر فردی می‌دانند که اساتید دانشگاه موردنظرتان به دنبال چه انگیزه نامه‌ای هستند. بنابراین، اساتید می‌توانند به شما توضیح دهند که چه مواردی را به متن اضافه یا حذف کنید.

    بیانیه هدف SOP باید به چه صورت باشد؟

    بیانیه هدف SOP ‎ بهتر است به شکل زیر باشد. در این صورت احتمال پذیرش شما در دانشگاه مقصد بیشتر است. به عنوان مثال می‌توانید از بیانیه هدف زیر برای نوشتن انگیزه نامه الهام بگیرید:

    اینجانب…. درخواست تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته …. را دارم. به دلیل علاقه و استعداد‌هایی که در این زمینه‌ی تحصیلی دارم، برای تحصیل در رشته …. در این دانشگاه اپلای کرده‌ام.

    این بیانیه هدف برای نوشتن SOP ‎ خیلی ساده است. شما می‌توانید با خلاقیت و استفاده از توانایی و استعداد خودتان اقدام به نوشتن بیانیه هدف مناسب کنید. با نوشتن یک انگیزه نامه‌ی موفق به احتمال بیشتری با درخواست اپلای شما موافقت خواهد شد.

    آموزش نوشتن انگیزه نامه

    اشتباهات رایج هنگام نوشتن SOP

    اگر می‌خواهید SOP بنویسید باید از انجام برخی از اشتباهات اِجتناب کنید. اشتباهات رایج هنگام نوشتن SOP عبارتند از:

    • ننوشتن اطلاعاتی از قبیل اهداف، پیشینه، دلیل انتخاب دانشگاه؛
    • عدم استفاده از نظر و کمک سایر افراد؛
    • عدم صرف وقت کافی برای نوشتن انگیزه نامه؛
    • نگارش انگیزه نامه با لحن خیلی دوستانه؛
    • نوشتن انگیزه نامه با تعداد کلمات خیلی کم یا خیلی زیاد؛
    • دروغ و اغراق درباره توانایی و مهارت‌ها؛
    • کپی و رونوشت رزومه افراد دیگر.

    نحوه‌ی نگارش SOP استاندارد به چه صورت است؟

    SOP استاندارد بهتر است براساس نکات ارائه شده در این مقاله نوشته شود. هر چقدر بیشتر از استراتژی‌های موجود برای نوشتن انگیزه نامه استفاده کنید، SOP بهتری خواهید نوشت. اگر می‌خواهید انگیزه نامه‌ای تأثیرگذار بنویسید باید خودتان شروع به نوشتن کنید. از رونوشت انگیزه نامه افراد دیگر و کپی‌برداری اِجتناب کنید. ‌انگیز نامه می‌تواند شامل 500 تانهایت 1000 کلمه باشد. از نوشتن انگیزه نامه بیشتر از 1000 کلمه اِجتناب کنید. sop بهتر است با فونت 11 یا 12 نوشته شود. همچنین، قسمت حاشیه SOP باید فضای خالی گذاشته شود تا متن خوانایی بیشتر و بهتری داشته باشد.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”orange”]برای اطمینان از اینکه انگیزه نامه ی شما به درستی نگارش شده است، می تونید روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید و با پر کردن فرم زیر از کارشناسان ما مشاوره بگیرید[/vc_message][vc_btn title=”درخواست مشاوره” color=”blue” align=”center” link=”url:%23moshavere”][vc_column_text]

    اطلاعات کلی درباره نگارش SOP

    هریک از پاراگراف‌های SOP باید حاوی اطلاعاتی باشد. اطلاعات مندرج در هر پاراگراف عبارتست از:

    • در پاراگراف اول SOP باید خودتان را معرفی کنید. شما باید درباره‌ی رشته، علایق، استعداد‌ها، اهداف‌تان به صورت مختصر صحبت کنید.
    • در پاراگراف دوم باید درباره‌ی پیشینه تحصیلی‌تان صحبت کنید. شما باید درباره‌ی رشته‌ی موردنظرتان، مدارک تحصیلی قبلی‌تان صحبت کنید. در این بخش بهتر است که از موفقیت‌های تحصیلی‌تان حرف بزنید.
    • در پاراگراف سوم باید درباره‌ی پیشینه‌ی شغلی صحبت کنید. در این بخش باید به این مسأله بپردازید که تا به حال در چه مشاغلی مشغول به فعالیت بوده‌اید. همچنین، باید نقاط قوت شغل‌تان را نیز مطرح کنید. در صورتیکه ارتباطی بین رشته‌ی تحصیلی و پیشینه شغلی‌تان وجود دارد، باز هم به صورت مختصر در این باره توضیح دهید.
    • در پاراگراف چهارم SOP باید هدف‌تان را بیان کنید. در این قسمت باید بنویسید که هدف و برنامه‌تان از انتخاب این دانشگاه چه بوده است. در این بخش سعی کنید که ارتباطی بین اهداف، تجربیات و مهارت‌های خود برقرار کنید. همچنین، اهداف‌تان را برای آینده نیز بیان کنید. اینکه قصد دارید در آینده چه کاری انجام دهید یا هدف‌تان پس از فارغ التحصیل شدن چیست. به طور کلی در این بخش باید درباره‌ی اهداف بلندمدت و کوتاه مدت‌تان توضیحاتی ارائه دهید.
    • در پاراگراف پنجم باید به توضیح علت انتخاب دانشگاه موردنظرتان بپردازید. در این قسمت از انگیزه نامه باید دلیل انتخاب دانشگاه را توضیح دهید. همچنین، باید درباره‌ی علاقه‌تان به انجام تحقیقات علمی و پژوهش نیز صحبت کنید. البته، اگر به پژوهش علاقه‌مند نیستید از گفتن دروغ در زمینه‌ی علاقه‌مندی به تحقیق و پژوهش اِجتناب کنید. در این پاراگراف باید درباره‌ی تناسب رشته‌ی تحصیلی با ویژگی‌های شخصیتی‌تان نیز صحبت کنید. همچنین، در این بخش باید به ارائه اطلاعات درباره‌ی اساتیدتان در مقطع تحصیلی قبلی یا کار‌های تحقیقاتی قبلی بپردازید.
    • در پاراگراف آخر باید سراغ نتیجه‌گیری بروید. در این قسمت از انگیزه نامه یا SOP باید به صورت کلی آنچه در قسمت‌های دیگر پاراگراف بیان شده را بنویسید.

    چرا نوشتن SOP از اهمیت زیادی برخوردار است؟

    انواع مدارکی که توسط دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو مورد توجه قرار می‌گیرد شامل ریزنمرات، رزومه، سوابق تحصیلی، انگیزه نامه است. نوشتن انگیزه نامه‌ی کامل می‌تواند به اخذ پذیرش دانشگاه مقصد کمک زیادی کند. در صورتیکه قبولی در دانشگاه برای شما اهمیت زیادی دارد باید سعی کنید که انگیزه نامه‌ی خوبی بنویسید. دانشگاه مقصد برای پذیرش دانشجو در دانشگاه موردنظر اقدام به بررسی دقیق تمام این مدارک از جمله انگیزه نامه می‌کند. بنابراین، باید انگیزه نامه به صورت اصولی و با رعایت استراتژی‌هایی نوشته شود.

    شما با نوشتن SOP ‎ می‌توانید درباره‌ی ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردتان توضیحاتی ارائه دهید. انگیزه نامه می‌تواند اخذ پذیرش در دانشگاه مقصد را تعیین کند. در واقع، انگیزه نامه می‌تواند معرفی‌کننده‌ی تحصیلات، مهارت‌ها، علایق، استعداد‌ها، اهداف‌تان باشد. به بیان ساده‌تر، انگیزه نامه می‌تواند باعث قبولی در دانشگاه موردنظرتان شود. در مقابل اگر انگیزه نامه به خوبی نوشته نشده باشد، امکان قبول شدن در دانشگاه موردنظرتان نیز کمتر می‌شود.

    سخن آخر

    در این مقاله اطلاعات کلی درباره‌ی اصول نوشتن SOP به علاقه مندان به نوشتن انگیزه نامه ارائه دادیم. امیدواریم با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب بتوانید انگیزه نامه‌ی مناسبی را بنویسید. از آنجاییکه انگیزه نامه برای پذیرش در دانشگاه موردنظرتان از اهمیت زیادی برخوردار است، پس حتماً نکات ذکر شده را مدنظر قرار دهید. با نوشتن انگیزه نامه‌ی کامل، شانس‌تان را برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر دنیا افزایش دهید.

    اشتراک گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شروع مهاجرت



      تحصیل در ترکیه

      مطالب بیشتر